Co budu dělat? Kdy to budu dělat? Odpovědi za tyto otázky potřebují znát všichni. Většina lidí si zapisuje důležité informace do diáře. Ale jak dítěti s poruchou autistického spektra, které má potíže s porozuměním řeči, předat složitější sdělení o programu dne?
Velkým pomocníkem je vizualizace – převedení slova do obrázku.
Seřazenými obrázky činností sdělujeme dítěti složitější informace – nejprve si umyješ ruce, pak bude oběd a až potom půjdeme do parku. Dítě již nebude stresováno nepředvídatelnými verbálními pokyny, ale bude dopředu vědět, co a kdy se bude dít.
Tento časový přehled činností pomáhá snížit nepřiměřené reakce (vztek, agrese, negativismus) a dodá dítěti potřebnou jistotu a pocit bezpečí.
Vhodnou pomůckou vizualizace času jsou tabule pro denní nebo týdenní režim a karty s obrázky běžných činností.
Velmi důležité, pro dítě s autismem, je také vědět, jak dlouho určitá činnost potrvá. U starších dětí lze použít například papírové hodiny, na kterých můžete čas jednoduše a přesně znázornit. Ale co pomáhá malým dětem, které zatím neumí poznávat hodiny? Použít lze vše, co názorně představuje určitý časový úsek – například kuchyňská minutka nebo přesýpací hodiny.